
Antavla TOM GUNNAR DAHLSTEDT Matematik Vår historia Lokalhistoria Murphy's law Länkar
| |
Välkommen till
en minneslund i Cyberspace!
|
 |
En liten varning...
... kan vara på sin plats,
innan du ger dig i kast med dessa sidor. Materialet är, liksom huvuddelen av webbplatsen, tillkommet och anpassat för målgruppen "nära och
kära". Alla andra, som trotsar denna varning, är ändå mycket välkomna hit!
|
|
...och en seriös brasklapp:
När servrarna för
flera år sedan slutade att “bry sig om” gamla FrontPage (som sajten är
byggd med) rasade hela konkarongen och jag blev tvungen att ta ner den.
Sedan har jag nyligen fått den på fötter igen, åtminstone tillräckligt
för att ladda upp den. Har dock inte hunnit köra korrektur än på
flertalet sidor, så bl a är det nog många länkar som “tappat taget”. Och
en del navigeringslister mm kan fortfarande se knepiga ut (dubblerade!).
En hel del av innehållet kan också ha passerat “bäst-före-datum”...
Efter att länge ha ”gått som katten kring het gröt” tillbringar jag
numera (hösten 2017) en hel del tid framför skärmen för att försöka
rätta till åtminstone det tekniska. Men det är mycket och det tar tid…
|
Filosofi
Johan Magnus Fridstedt
uppe i hörnet här är min mormors morfar. Han var hovkamrer och levde 1784 – 1854.
JM föddes i Vänersborg och bodde i Gårdsjö i Gillberga socken. Han gifte
sig med Lovisa Schagerström och
anses ha varit förebilden till brukspatron Teodor Fristedt i Selma Lagerlöfs
novell Dunungen från 1894. Jag har forskat en del kring honom, hans
familj och anor i kyrkböckerna (under mina tidiga försök med
Genline) och ser fram
emot att hitta diverse andra handlingar. Sommaren 2006 besökte vi
Gårdsjö och fick kontakt med personer som vet en hel del om platsens
historia.
Det har sagts att ”det är inte intressant var man
kommer ifrån, bara vart man är på väg”. Så sant. Och vi släktforskare
ursäktar oss med att ju äldre man blir, desto mindre finns kvar att vara på
väg till men desto mer att se tillbaka på. Eller?
Socialt och
politiskt ett mycket korrekt resonemang! Men fel! Tänk så här, istället för
att oreflekterat nicka instämmande åt citatet ovan
–
och det är här
vi fullföljer resonemanget om
sannolikhet, som jag ansatte på
välkomstsidan:
Livet på jorden
började i sin enklaste form för sådär 3,5
–
4 miljarder år sedan. Salthalten i haven "råkade" vara (och är) 4%, vilket
är den som krävs för att liv (i vår mening) ska kunna uppstå
–
en osannolik men, för all del, möjlig slump. Var och en av de organismer av
olika arter, som alltsedan dess ingår i din mest extrema antavla, har alla
dessutom lyckats hålla sig vid liv tillräckligt länge för att avla och föda
just den avkomma, som blev den ”nästageneration”, som så småningom skulle
resultera i dig. Vilken fantastisk kedja av osannolikheter! Vilken makalös
slump!
Och så till
slut, just den gången du avlades, var det kanske 500 miljoner spermier som tävlade om att befrukta ett av ca 400 000 ägg.
Barnet råkade bli du! Varom inte så hade det blivit din bror eller syster, men
du hade inte funnits!
Vi har alla
således vunnit högsta vinsten i tillvarons jättelika och osannolikt
ogynnsamma lotteri, den att få leva! En chans som är så ofattbart liten att
ingen spelare borde satsa ett öre på den! Slump, eller...? Skulle det inte
vara intressant??! Gör inte det istället vår väg hit värd att studera inom
alla tänkbara forskningsområden?
Den, som har tid och lust att borra ner sig i detta filosoferande
kan t ex fortsätta här!
Nå, släkt- och
hembygdsforskning är intressant för mig och för de flesta som provat på och
har kanske inte så mycket med de stora
existentiella frågorna att göra. Eller kanske har det? När man möter ”di
gamle” i kyrkoböcker och andra arkivalier upplever man iallafall en djupare
mening med sin hobby än bara stillandet av den egna nyfikenheten. De flesta
människor som avtecknar sig i materialet har ju faktiskt gjort sig förtjänta
av att inte glömmas! Det är också anledningen till att jag gärna ser på
denna avdelning i webbplatsen som en minneslund. Med sitt
informationsinnehåll skiljer den sig då från gravplatser och de naturliga
minneslundar där vi lämnar anornas aska. För det är ju inte där de är, våra
förfäder och -mödrar. Det som är kvar av dem finns i våra minnen och den
information vi har eller skaffar oss!
Som nybliven
släktforskare har nog de flesta, liksom jag själv hade, en föreställning om,
att ju längre tillbaka man kan bestämma anor och släktgrenar, desto
”häftigare” är resultatet. Personligen har jag, efterhand och av flera skäl,
kommit till en annan insikt. Låt mig alltså – lite pretentiöst – börja med
att redovisa varför jag inte tycker att de äldre generationerna är lika
intressanta som de yngre och varför vissa kategorier av människor är mer
intressanta än andra. Även om ingen har förtjänat glömskan!
En viktig del av fascinationen med släktforskningen är att man har ett
personligt förhållande till sina anor genom nedärvd kultur och biologiskt
påbrå. Men hur är det egentligen med detta ”arvegods” från mor och far, mor-
och farföräldrar och var och en av de anor, som efter hand dyker upp i
kyrkböcker och andra källor?
När det gäller föräldrarna är det ju enkelt – jag har mycket tydliga
minnen av vad dom uträttat i min uppfostran och vilka värderingar och vilken
”kultur” jag ärvt från dem. Biologiskt är det ännu simplare – var och en av
föräldrarna har naturligtvis bidragit med hälften av min arvsmassa. Farmor
och farfar liksom mormor och morfar svarar vardera för 25% av mitt DNA och
vissa av dem minns jag så väl att jag vet en hel del om hur dom påverkat
mina föräldrar och mig själv.
Sedan blir det lite svårare. Från generation 3 kommer 12,5% DNA från
varje ana, från generation 4 blir det 6,25% osv. Anorna blir fler med
generationerna och det arv – både biologiskt och kulturellt – som var och en
bidragit med till mig späds ut. För varje generation dubbleras antalet anor
och varje anas biologiska samband med mig halveras. I åttonde
föräldragenerationen finns drygt 250 anor och av vars och ens arvsmassa har
jag begåvats med bråkdelar av en procent. Den generationen hörde hemma på
1600-talet och av just deras levnadsförhållanden, värderingar, kultur etc
har inte mycket sipprat ner genom århundradena. För att få en uppfattning om
hur de levde måste jag tvärtom försöka läsa in lite historiskt underlag och
sedan associera mycket fritt.
Sifferuppgifterna i resonemanget förutsätter att allt har gått ”rätt”
till, dvs att uppgivna fäder är de rätta och att inte kusiner eller tre- och
fyrmänningar gift sig med varann. I det senare fallet ökar ju andelen
arvsmassa per ana något och antalet anor minskar (s k anförluster). I det
förra fallet, att fel fader är angiven i kyrkböckerna, ja då är man ju, utan
att veta om det, ”off track” (biologiskt, om än inte kulturellt) vid all vidare forskning på den linjen…
Låt oss ta två exempel:
7:e
generationens anor (omkring år 1700) är 128 stycken (oräknat anförluster). Från var och en har man mindre än 1% av sitt DNA. Men kanske
inget alls från några av dem, pga av någon felutpekad far. Och ingen
familjetradition. Hur mycket släkt är man då?
I 17:e
generationen – dit man möjligen kan ta sig, om man t ex har en rad anor i
Riddarhusets arkiv – finns nominellt ungefär 30 000 anfäder/-mödrar och
man har kanske med sig ca 0,006% DNA (6/100 000) från vissa av dem… Men är
nog sedan länge urspårad vid forskning på svärdsidan!
I den här
tabellen finns möjlighet att
studera sådan sifferexercis i anslutning till min egen forskning. I fjärde
kolumnen redovisas exempel på sannolikheten för att faderskapet är
rätt bestämt vid forskning på fädernet. I kalkylen har jag utgått från att
generation 1 är säker och att äldre generationer innebär 10% risk att fadern
är fel angiven i källorna. Värdena i kolumnen beskriver den sålunda
accumulerade sannolikheten (P%) för att påträffad/uppgiven ana i biologisk
mening är anfader till probanden.
Värdet gäller för var och en av de svärdslinjer
man forskar på och risken, att någon av ens manliga linjer har
brustit i "biologiskt" hänseende, växer snabbt, efterhand som man arbetar
sig bakåt i tiden.
Av tabellen framgår att,
med dessa ingångsvärden, probanden i mycket ringa grad är ”biologiskt släkt”
med var och en av sina anor redan i generation 8 och att man sannolikt då
också helt tappat den biologiska tråden vid forskning på fädernet i någon
linje t o m den
generationen. Det hör däremot till pjäsen att mödrarna nästan aldrig "kom
undan" moderskapet. (Det har faktiskt påvisats åtminstone ett sådant fall
– dock inte i min egen forskning – , där en präst kyrkoskrev ett adopterat
barn som eget biologiskt. Han kunde ju fuska med bokföringen!)
Det kulturella arvet är svårare att kvantifiera (och definiera!) men
känns efterhand allt viktigare för mig. Alla släktforskare upplever nog
mycket tydligt att man stammar ur Sveriges gamla lantbrukarbefolkning och
bondesläkter. Huvuddelen av ”kakan” utgörs av bönder, drängar och pigor,
åtminstone när man kommer tillbaka till 1700-talet. Den delen av det
kulturella arvet är förhållandevis lätt att få en allmän inblick i –
villkoren för lantbrukarbefolkningen är väl dokumenterad och de utgjorde den
absoluta huvuddelen av befolkningen från och med 1800-talet och bakåt.
Däremot är det svårt att hitta bondemiljöer från den tiden, både i
verkligheten och på bild. Laga skiftet och storskiftet har förändrat
arealerna och sprängt de gamla byarna, inga av ”det vanliga” lantbrukets
miljöer finns kvar från tiden före 1850-talet.
Desto mer intressant blir då ”russinen i kakan”, de släktlinjer, vars
förhållanden, åtminstone periodvis, avvikit från massan av drängar, pigor
och bönder. I vår antavla finns t ex brukspatroner, hammarsmeder, bergsmän,
präster, inspektorer och arrendatorer på säterier och större gårdar samt
deras familjemedlemmar och dessutom någon adlig linje. De är intressanta,
dels för att de avviker från normen, men kanske viktigare därför att
”avvikarna” är bättre dokumenterade och för att det fortfarande ofta finns
tillräckligt mycket kvar av de miljöer de verkade i, för att vi ska kunna
göra studiebesök och känna lite lokal atmosfär.
De anor som levde och verkade under
1800-talet har kommit att bli alltmer intressanta. Anfäder och -mödrar från
den tiden känns som biologiska släktingar med en nästan konkret påverkan på
mitt liv. Det beror delvis på det resonemang och den sifferexercis som
redovisats ovan men också på hur det känns att kunna associera någorlunda
sannolikt till de aktuella miljöer och livsvillkor anorna levde i. Så här:
Jag har positiva och mycket tydliga minnen av att sitta i knäet på min
mormor Beda. Beda föddes 1867 och dog 1946. Hon hade sin farfar Carl på
porträtt i sitt fotoalbum. Carl var född 1792 och dog sent 1870, då Beda var
nästan 4 år. Jag har sett Beda knyppla och hon lärde mig många ord och
uttryck och namnen på olika färger när jag var fyra år gammal. Kanske hade
hon motsvarande minnen av sin farfar? Med ett sådant resonemang blir
perioden 1792 till idag en visserligen mäktig men ändå gripbar tid.
Bedas farfar och farmor, Carl Hammarstrand och hans hustru Sara
Larsdotter från sydöstra Skaraborgs län, hör alltså till de sexton anorna i
min fjärde föräldrageneration och jag känner ett sammanhang! Någorlunda
påläst om förhållandena och utvecklingen i dessa delar av landet under
tidigt 1800-tal besöker jag hösten 2003 ån med vattenfallet vid Källebäcken i Gustaf Adolf socken, där Carl
1826 till 1839 drev sin hammarsmedja och sitt ”manufacturi”. Idag finns där
ett litet kraftverk, en – visserligen elektriskt driven – såg och en
mindre industri. När jag samtidigt studerar 1800-talets karta över området
får jag en uppfattning om hur han och hans familj kan ha levat. Gården på
kullen intill hette Smedjebacken, åtminstone så sent som 1880...
Så tar jag ännu ett generationskliv, reser till Slättäng i Sandhem och
letar rätt på vad som finns kvar av Slättängs hammare. Ett uppdämt
vattendrag, några byggnader – sannolikt sentida, ett behandlingshem i vacker
natur, en skylt ”Slättängs hammare 1720-talet till 1916”. Här växte Carl
upp, hans far, Johannes Andersson, var hammarsmedsmästare i Slättäng från
1805 till 1841.
Johannes var född i Björsäter 1763. Hans hustru Brita Gustafsdotter,
födde honom sju barn: Charlotta, Carl, Gustaf, Sigge, Hedda, Samuel och
Sofia. Alla barnen kallade sig Hammarstrand. Jag har porträttfoton på Carl
och Sigge och där i Slättäng får jag kontakt med Brita och Johannes, två av
32 anor i generation fem!
Men den sjätte generationen på denna linje ”finns inte”. Dvs, personalia
återfinns i bl a Sandhems och Björsäters kyrkoböcker men någon miljö eller
beskrivningar eller bilder av folk och byggnader finns inte, inga av det
”vanliga” lantbrukets miljöer finns kvar från den tid då Johannes och Britas
föräldrar under mitten av 1700-talet arbetade som drängar och pigor på den
skaraborgska landsbygden. Herrgårdar och säterier finns kvar men åbornas
byggningar och marker är borta för alltid.
För att ”uppleva” något av mina sjätte och sjunde föräldragenerationer
får jag resa längs en annan linje, till Bedas mormors rötter i Borgvik,
Värmland och titta på den gamla herrgårdsbyggnaden och studera kartor,
föremål och gamla bilder i bruksmuséet.
De ovan antydda ”russinen i kakan” är, som tur är, flera inom ”bara” sex
- sju generationer. Personer, platser och tider, som sätter fantasin i
rörelse, är främst:
- Borgviks bruk med fyra
generationer brukspatroner och deras stora familjer (Schagerström
1758-1839) och näraliggande Gårdsjö i Gillberga med mmmm Lovisa
Schagerström och Johan Magnus Fridstedt 1817 - 1845.
- Prästfamiljerna Kinberg, Winberg och
Lundgren i Järpås 1778-1831 (1885). Kinbergs och Winbergs liv som
sjöfarare, innan de blev kyrkoherdar, är särskilt intressant!
- Smedfamiljerna i Sandhem – Habo – Dimbo
ca 1790-1850.
- Våra ”inspectorer”, med deras många
befattningar på säterierna i Västergötland och Bohuslän från ca 1795 till
1916: Mfff Nils Andersson (på Koberg och Hede), fmf Anders Ephraim
Lundgren (på Ribbingsberg, St. Djupsås, St Hof, Holma och Säm, sedermera
länsman och slutligen stadsfiskal i Strömstad), mmf C G Hammarstrand (Fårdala och
Hallandsberg) och mf Uno Anderson (Ström). Familjerna inte att förglömma!
- ”Familjegårdarna” efter laga skiftet:
Nedergården, Bol och Stora Ölstorp i Varatrakten, Dalen utanför Arvika och
Mossebo i Mölltorps socken, Skaraborgs län.
Det finns möjligheter att flera godbitar kan tillkomma så småningom:
Två generationer klockare i Berg (R) runt förrförra sekelskiftet samt en
linje bergs- och adelsmän från Borgvik tillbaka till Vikarehyttan i Nora
bergslag på 1500-talet lovar fortsatt utveckling av denna lista. Det
sistnämnda då enbart p g a god historisk dokumentation av miljö och personer.
För där är vi tillbaka i fjortonde föräldragenerationen med över 16.000
anfäder och -mödrar. Och den allt tunnare biologiska kedjan på fädernet har
sannolikt för länge sedan brustit…
Kommen så här långt upplever jag ett problem, som nog de flesta
släktforskare väl känner: Dokumentationen – både i arkiven och den man själv
åstadkommer – handlar i allt väsentligt om förfäder och inte om -mödrar.
Skälet är uppenbart – tillgängligt material från en mansdominerad historia
beskriver naturligtvis främst män. I vår släkt (liksom i de
flestas...) är detta djupt orättvist. Familjetraditionen vimlar av färgstarka
och företagsamma kvinnor: Mamma och hennes systrar, mormor och hennes mor
och moster, är personer som jag kommer väl ihåg och/eller har
personligt material och privat dokumentation från.
På de sidor, som länkas från
navigeringen högst på sidan, har jag sammanfattat (eller håller på...)
ansedlar, lite om den
historiska miljön i Sverige och på "våra" lokaler under 1700- och
1800-talen. Dessutom finns en sida med användbara länkar (som jag själv ofta
använder men som inte alls gör
anspråk på att vara komplett...) och en släktforskaravdelning till Murphys
lag (!).
Om du vill veta hur det var ännu tidigare, t ex boende och social miljö
på 1600-talet, rekommenderar jag istället Bengt Hemtuns förträffliga
sidor. Kolla t ex här,
där han beskriver det lantliga livet i Dalsland!
Länkar till den allmänna delen av
webbplatsen:
Start
Om mig
Jobb
Intressen
Feedback
|
©Tom Dahlstedt i cyberspace sedan 2003. Sidan uppdaterad
fredag 05 april 2019.
|
|